De vitaliteit van klassieke muziek uit de Caraïben

De rijkdom van de westerse klassieke muziek is mede tot stand gekomen door het vermogen uiteenlopende muzikale stijlen en bronnen te absorberen. Op haar beurt heeft deze traditie de muzikale ontwikkeling in onvermoedde landen en culturen geïnspireerd.

Zo werd de barok niet alleen groot in de culturele hoofdsteden van Europa, maar eveneens in Bolivia. En behoren de klassieke jeugdorkesten in Venezuela - als sociaal project begonnen - inmiddels artistiek tot de wereldtop.

In de koloniale tijd reisden complete orkesten en operagezelschappen af naar Saint-Domingue - het huidige Haïti - ter vermaak van de plantage-eigenaren. Maar ook de slaven hoorden deze muziek en na de geslaagde opstand in 1804 tegen Napoleon werd de klassieke muziek onderdeel van de cultuur van de eerste vrije zwarte staat ter wereld.

En ook elders in de Caraïben vonden dergelijke ontwikkelingen plaats. Lees bijvoorbeeld ‘Waarom elf Antillianen knielden voor het hart van Chopin’, geschreven door Jan Brokken. Een literaire studie naar de plaats van de klassieke muziek op Curaçao. En recent maakte het ‘Creole Choir of Cuba’ hier furore met bijzondere en onbekende muziek.

Helaas zijn vele bronnen in verval en wordt deze klassieke muziek te weinig op waarde geschat.

Stichting Mizik Vivan, hetgeen betekent ‘levende muziek’, gaat hier wat aan doen.

Initiatiefnemer René Nieuwint heeft de afgelopen jaren tijdens zijn reizen door de Verenigde Staten en Haïti bijzonder materiaal verzameld. Zo maakte hij scans van in slechte staat verkerende originele partituren en handschriften. Dit materiaal vormt het uitgangspunt voor de werkzaamheden.

De werkzaamheden zijn drievoudig van aard.

Allereerst worden een aantal partituren hersteld en opnieuw speelklaar gemaakt, waar nodig voorzien van aanvullende of nieuwe arrangementen en orkestraties. De nieuwe partituren worden gemaakt in het muzieknotatieprogramma ‘Finale’. Gepaard hieraan vindt verdere research plaats in Nederland en elders.

Vervolgens worden deze composities uitgevoerd en opgenomen. In dit proces werken Nederlandse musici samen met musici uit de landen waar de muziek oorspronkelijk vandaan komt. Op deze wijze sluiten we aan bij overgeleverde uitvoeringspraktijken. Er onstaan nieuwe werk- en leerverbanden over de grenzen van landen en culturen heen. We bereiken nieuwe publieksgroepen en podia.

Mizik Vivan Foundation